עם הפנים לים

האדריכל דוד לבנטל בוחר לשלב בין הקוריאן הסינתטי ובין אבן חול טבעית, והתוצאה – דירת נופש בהרצליה שמשדרת יוקרתיות ואסתטיות מוקפדת, בלי לוותר על נוחות בגובה העיניים. נפגשתי עם האדריכל דוד לבנטל בשתי הזירות החשובות בחייו, במשרדו ברחוב לבונטין בתל אביב ובביתו בשכונת ביצרון.


מאת: מערכת בית ונוי | צילום: טל ניסים | אדריכל: דוד לבנטל. ליווי אדריכלי: איילה גרונוולד שוורצמן - 15/08/2018

בשתי הזירות הוקסמתי מהאותנטיות של העיצוב – אותנטיות שמקורה ביחסים טובים אך מאופקים בין האלמנטים השונים. שיתוף הפעולה בין דוד לבנטל ואשתו המעצבת הגרפית נורית קוניאק בעלת המשרד Connect Design הוליד דיאלוג עיצובי שעוטף את המבנה עד לפרטים הקטנים ביותר – אלו שהודות להם מתקבלת אותנטיות נטולת חריקות.


עם הפנים לים


בדירה בהרצליה באחד הרחובות הצמודים לים, הלקוח שגר ברוסיה רוב ימות השנה, ביקש לעצמו ולבני משפחתו דירת נופש שבין ארבעת קירותיה הוא יוכל "להרגיש את הים". הבקשה הזו הייתה לקו המנחה של לבנטל. "הלקוח לא היה מעורב בכלל בתהליך. בפגישות הקונספט הראשונות נכחו אנשי הקשר שלו ויחד קבענו את טון העיצוב הכללי של הדירה. הבריף שלנו היה לתכנן דירה עבור לקוח שמגיע לארץ עם אשתו ובנו פעמים ספורות בלבד.

"הלקוח ביקש שהדירה תראה כמו יחידה מלונאית ובנוסף לכך הוא רצה להרגיש את הים. החלטנו שהפלטה החומרית והצבעונית תהיה בהירה מאוד, כדי לא להתחרות בים שנשקף מאחת מחזיתות הדירה. בחרנו כמוטיב מרכזי באבן חולית, שאף על פי שהאבן עצמה שטוחה, אפשר לראות את התנועה של החול בתוכה. האבן הזו מכניסה פנימה את הטקסטורה של החול ויוצרת את האווירה של הים."


עם הפנים לים


עקרון הרצף

"הדירה מורכבת משתי יחידות בעלות מרפסות שמחוברות יחד וגודלה 140 מ"ר. בצד האחורי של הדירה, בגלל ה"ליי-אאוט" המדורג שלה, היה לי חשוב לייצר תחושה של רצף. כדי לפתוח את חדר השינה הראשי ייצרנו אלמנט של טלוויזיה מסתובבת על עמוד מתכת שמחברת בין המיטה ובין פינת העבודה. אפשר לצפות בטלוויזיה מחדר השינה, מהאמבטיה ומחדר הארונות שבנינו בצמוד לחדר השינה. מכיוון שלפעמים גם הבן שוהה בדירה, תכננו את חדר העבודה כך שהוא יוכל להיות גם חדרו של הבן."

עם הפנים לים


אחד החומרים הבולטים בעיצוב דירת הנופש הוא הקוריאן שבדרך כלל מככב במוסדות ציבוריים או בבתי מלון. "אדריכלים רבים לא משתמשים בקוריאן כיוון שלדעתם הוא נותן תחושה סינטטית," טוען לבנטל, "אבל אני חושב שהקוריאן הוא חומר נהדר ליצירת משטחים אחידים כמו למשל שילוב הכיור כחלק ממשטח הרחצה. הקוריאן הוא נטול תפרים וההתקנה שלו שטוחה ומדויקת – השתמשתי בקוריאן בקירות, ברצפות, בחדרי הרחצה וגם במטבח לחיפוי פריטי הנגרות. אני אוהב שהקוריאן נטמע בתוך הקיר. מבחינתי הוא חומר זר פחות בהשוואה לעץ צבוע לבן או לפלסטיק."

לכאורה נראה שהקוריאן הסינתטי ואבן החול הטבעית "יריבו" זה עם זה ויגזלו את השקט הסטרילי; אך לבנטל מצליח להפוך את הקוריאן להשלמות מנומסות של הנוף החולי. ברצפה אבן החול – השונה מעט במרקמה – מכניסה, בעדינות שכמעט אינה מורגשת, עוד קצת חספוס של "ים".

עם הפנים לים

עם הפנים לים

אינטנסיביות יצירתית

כפי שהוא נוהג לעשות בשאר הפרויקטים שלו, גם בתכנון התאורה בפרויקט הנוכחי השתמש לבנטל בשלוש רמות של תאורה; ברמה הראשונה יש תאורה טכנית ייעודית שמטרתה להאיר היטב את החלל. את הרמה השנייה יוצרות אלומות אור שתפקידן לייצר אווירה, באמצעות הדגשת אלמנטים כמו יצירות אמנות התלויות על הקיר. ברמה השלישית נמצאים גופי התאורה הדקורטיביים שמקשטים את החללים השונים.

כמו בכל דירה ישנה ומוגדרת מראש, חופש הפעולה של לבנטל היה מוגבל והוא נדרש למצוא פתרונות יצירתיים, למשל ביטול המבוך בחלל המרכזי באמצעות ניתוק עמוד חוסם על ידי עטיפתו בקוריאן ושימוש באלמנט אור ייחודי, שבירת אורכיות המסדרון בעזרת תאורה ייעודית, הוספת מקומות אחסון נסתרים וכדומה.

כששאלתי את לבנטל בנוגע למידת האתגר בפרויקט הנוכחי, זכיתי להצצה לגישתו הבלתי מתפשרת ולחתירתו לשלמות. "שלב הבנייה היה אינטנסיבי מאוד, בגלל הבחירה בחומרים הספציפיים האלו רמת הדיוק הנדרשת הייתה גבוהה במיוחד והבנייה נמשכה כתשעה חודשים. יכולנו לבנות את הדירה בפחות זמן, אבל כשמחפשים גימורים גבוהים תמיד יש עיכובים.


עם הפנים לים

עם הפנים לים


"בכל מקום שאני בונה אני נמצא באתר לפחות פעם בשבוע. אני יודע שיש כאלו שחושבים שנוכחות כזאת אינה כלכלית, אבל אני מאמין שקשה מאוד לעלות על טעויות אם האדריכל אינו נוכח בשטח. טעויות שנובעות בעיקר מהבנה שגויה של תכניות הבנייה קורות לעיתים קרובות, והנוכחות שלי בשטח היא בעיניי סוג של ניהול סיכונים. הנוכחות בשטח היא הגורם שמבדיל בין פרויקט טוב לבין פרויקט בינוני. בכל פרויקט יש הפתעות וצריך לדעת להתמודד איתן, אם ההתמודדות לא טובה מספיק, המבנה יראה כמו עבודת טלאים לא מדויקת.


אני חושב שזאת חובתי לשבת עם בעלי המקצוע שמגיעים לאתר. חשוב לי לכבד אותם, להקדיש להם מזמני ולהסביר להם את התכניות. לא מספיק להציג תכנית, וחבל להתעצבן אחר כך אם דברים נעשו אחרת. בנייה היא דבר מורכב מאוד; המון מערכות מעורבות בתהליך, ותמיד קיימים אילוצים בשטח שמייצרים מצבים חדשים ובעיות חדשות."

קוריאן שנוגע באבן, אלומות אור רכות, ריהוט אירופאי קלאסי... בדירת הנופש בהרצליה הצליח לבנטל, גם הפעם, להימצא בפרטים הקטנים.


עם הפנים לים