גבוה מעל הים

את שפת עיצוב של הדירה רחבת הידיים הצופה אל נוף הים וכמו מרחף מעליו,  ניסח האדריכל טל אוחיון כמרחב מודרני, נקי ומהוקצע, בו משתלבים אלמנטים ייחודיים, מוטיבים מקשרים וקריצות מפתיעות.     

מאת: מיה אור | צילום: עודד סמדר | אדריכל: טל אוחיון - 14/02/2017
האדריכל טל אוחיון

הדירה הגדולה הממוקמת בקומה גבוהה בבניין השוכן בקו ראשון לים ונהנית מנופו הנחשף ממנה, היא, למעשה, תוצר של שתי דירות שחוברו להן יחדיו תוך יצירת חלל רחב ידיים המשתרע על 250 מ"ר. "חלל בסדר גודל כזה ללא ספק מאפשר חופש תכנוני שאינו נדרש להתמודד עם אילוצי שטח, אך במקביל, חשוב לי תמיד לשלב בחללים מסוג זה מוטיב מקשר כלשהו, שיכול להיות חומר או אלמנט צורני, אשר ישווה תחושה זורמת וממד אינטימי יותר למרחב הגדול" אומר האדריכל טל אוחיון שהיה אמון על פרויקט תכנונה ועיצובה "הרעיון היה ליצור חלל זורם, גמיש ודינאמי, המקנה אופציות מגוונות לסיטואציות חיים שונות".

 

אזור הסלון שבחלל המגורים אשר נפרש בכניסה: שפת עיצוב נקייה ומהוקצעת, הנשענת על פלטת גווני אפור וגרז' ומשחקי מט ומבריק. ריצוף באריחי קרמה מרפיל מלבניים, תאורה מינימליסטית, ופריטי ריהוט אנינים שעיצובם משלב מתכות, זכוכית וטקסטילים. פריטי ריהוט ונוי: "סיאם", תאורה כללית ודקורטיבית: "קמחי תאורה".

חלל המגורים על כלל אזוריו: המטבח ופינת האוכל ממוקמים כמו לצד/מאחורי אזור הסלון תוך שמירת פתיחות מלאה ביניהם.

המטבח ופינת האוכל ממוקמים בצמידות זה לזה מטעמים פונקציונאליים של נגישות לאירוח נוח. שלושה גופי תאורה גדולים המשתלשלים מעל שולחן האוכל מתכתבים בגונם השחור עם משטח יחידת האי הסמוכה. גופי תאורה: "קמחי תאורה".

במעטפת הריקה שקיבל לידיו, נתבקש אוחיון לייצר את הפונקציות המשותפות כמובן (סלון, מטבח ופינת אוכל), ארבעה חללים פרטיים ששניים מהם הן סוויטות מרווחות עם חדרי רחצה ושירותים צמודים (יחידת הורים ויחידה נוספת לאירוח), והשניים האחרים הם חדר ילדים וחדר משחקים שיכול לשנות את ייעודו עם הזמן; וכן חדר רחצה נוסף ושירותי אורחים. "בגדול" נצמד תכנון החלל פחות או יותר לחלוקה הטבעית של שתי הדירות המקוריות, ובתוך כך הניב מתאר אורכי נוח להגדרת אגפי המגורים: שטחה של אחת מהן תוכנן להכיל את הפונקציות הציבוריות, השני את החללים הפרטיים, ואת שני האגפים קושר פרק חיבור שהינו פינת משפחה/טלוויזיה.

מטבע הדברים אחד משני הממ"דים שהיו בדירה בוטל לטובת יצירת חלל מזווה נוח צמוד למטבח, ואחד הדברים שדרש פתרון היה מיקום הספרינקלרים, אשר למותר לציין את חשיבותם ככלל, ובקומה כה גבוהה-17- בפרט. "גובה התקרה היה סטנדרטי, וכל הנמכה נוספת מעבר להנמכות 'הרגילות' שנועדו להצנעת תאורה ומיזוג אוויר הייתה עלולה ליטול מנפחו של החלל ולפגוע בחזותו" מסביר אוחיון, אשר לצורך זה אותגר לייצר סופרפוזיציה מושכלת בין מערכות אלה לבין תוואי הספרינקלרים ההכרחי לבטיחות, שחייב להיות נפרד.

 

המטבח: חזיתות בגימור ניולק עם משטחי אבן קיסר. יחידת אי שאורכה 6 מ'( !) מצניעה במשטחה העליון קולט אדים נשלף, ותכנונה הפונקציונאלי מכיל חללי אחסון ודלפק אכילה.בתוך קיר מחופה פורניר טיק משוחזר משתלב מסך טלוויזיה. מטבח: "דקור" .

קשרי עין ישירים נשמרים בין אזורי החלל.

מבט מעומק חלל המגורים אל הסלון ואל פינת המשפחה. קיר נגרות משלב יחידה עליונה בגימור שלייף לק לבן בה משתלבים חללי אחסון, מסך הטלוויזיה מט וגומחות נוי, ויחידה קונזולית תחתונה עשויה מפורניר טיק משוחזר- חומר המהווה מוטיב חוזר-מקשר שמופיע בגרסאות שונות. נגרות: גבריאל עיצובים בעץ" .

עם נוף הים שנשקף ממרומי הקומה הגבוהה, הקונספט הרעיוני-עיצובי נועד לייצר מסגרת חלל בהירה ונקייה שתדגיש את נוכחותו ולא תתחרה בו, כשהיא מתבססת על צבעוניות סולידית של גווני אפור וגרז', על תאורה מינימליסטית שמרביתה מגיעה מגופים שקועים ומפסי תאורה, ועל משחקי מט ומבריק: כל גימור בצבע מופיע במרקם מט, וכל חומר במרקם מבריק המדגיש את ערכו החומרי, מעמיק את גווניו, ואף מייצר השתקפויות והחזרי אור מעניינים. הריצוף בוצע באריחים מלבניים גדולים (60x120)  של אבן קרמה מרפיל בגימור מבריק ובפרופורציות ואופן הנחה המעצימים את המתאר האורכי, ואת המוטיב המקשר עליו מדבר אוחיון מהווה  במקרה זה חומר- פורניר טיק משוחזר החוזר בוריאציות שונות ומגוונות בפריטי ריהוט ובחיפויי קירות.

 

פינת המשפחה כפרק חיבור בין אגפי הדירה: מעברו האחד נראים אזורי האגף הציבורי ומהשני מסדרון האגף הפרטי. קיר מחופה פורניר טיק משוחזר כרקע למראה עגולה גדולה שהושקעה בתוך גומחה תחומה בתאורה סמויה.

את חלקה התחתון חוצה יחידה אופקית מרחפת, ופתחים מבוקרים בתוך המראה משמשים לעיגון מתקן תלייה למסך טלוויזיה.

"בדרך" מהסלון לפינת המשפחה: תמונה גדולה בסגנון פופ מעטרת את הקיר מעל קמין אינטגראלי ומוסיפה עניין שונה למרחב הנקי. קמין: אורטל.

ארון חשמל ותקשורת בכניסה לדירה מוצנע מאחורי מראה המשקפת את הנוף אליו פונה החלל הציבורי, אשר נפרש כמרחב פתוח נטול מחיצות הפרדה, כשאזוריו השונים מוגדרים היטב: אזור סלון, ואזור פינת אוכל ומטבח שתוכננו בצמידות שנועדה, לדברי אוחיון, לשרת בנוחות סיטואציה של אירוח רב משתתפים. את פורניר הטיק, המוטיב המקשר, פוגשים כבר בסלון, שם הוא משתלב בקיר נגרות פונקציונאלי, שחלקו העליון הוא יחידה עם חזיתות לבנות בגימור שלייף לק מט שמכילה חללי אחסון, את מסך הטלוויזיה ושתי 'גומחות' נוי אופקיות, וחלקו התחתון הוא יחידה אורכית נמוכה ומרחפת קמעה שבוצעה מפורניר הטיק המשוחזר במרקם מבריק. באזור המטבח-פינת האוכל מופיע פורניר הטיק בחיפוי קיר שבתוכו מוטמע מסך טלוויזיה; בשירותי האורחים הוא מהווה מסגרת למראה גדולה אליה מעוגן הכיור; ובפינת המשפחה הוא מהווה רקע למראה עגולה גדולה שהושקעה בתוך גומחה תחומה בתאורה סמויה, כשאת חלקה התחתון כמו חוצה יחידה אופקית מרחפת. בתוך המראה תוכננו פתחים מבוקרים לעיגון מתקן תלייה למסך טלוויזיה, והשילוב המקורי שמייצר משחק צורני יוצק עניין אחר, מפתיע משהו, נוכח קוויו הנקיים-אופקיים של החלל המהוקצע. סוג של הפתעה נוספת, כעין קריצה בתוך הרצף האסתטי, מייצרת גם תמונה גדולה בסגנון פופ עליז וצבעוני שנתלתה מעל קמין אינטגראלי שהוטמע בחלקו התחתון של קיר מול הכניסה, ונקודת עניין נגלית אף בסוף המסדרון של אזור החדרים: עבודת פיסול גדולה של אנשים מטפסים המכסה את מרבית שטחו של הקיר.


פריטי הריהוט והנוי מודרניים, עיצובם משלב בדי ריפוד ועור, זכוכית ומתכות כנירוסטה או ברזל צבוע, ובחירתם המוקפדת עונה על הניקיון והסולידיות של הקונספט האסתטי. במטבח המרווח משתלבות חזיתות בגימור ניולק עם משטחי אבן קיסר, ומרשימה בממדיה הגדולים היא יחידת אי שאורכה 6 מ' (!), בתוך משטחה מוצנע קולט אדים נשלף, ותכנונה הפונקציונאלי מכיל חללי אחסון ודלפק אכילה.

 

עבודת פיסול גדולה של אנשים מטפסים מכסה את פני שטחו של הקיר החותם את מסדרון החדרים.

בשירותי האורחים הממוקמים לצד פינת המשפחה: מסגרת למראה הגדולה מהווה גרסה נוספת לשימוש בפורניר הטיק המשוחזר.

יחידת ההורים: קיר נגרות שמורכב מתבליטי עץ בגדלים ובעומקים שונים מחפה את הקיר מאחורי המיטה כחלק ממשענת הגב שלה. בתוכו משתלבת גומחה תחומה במסגרת נגרות כהה עם תאורה סמויה כשחיפויה הפנימי הוא ריצוף הפרקט ש"מטפס" אליה. קיר נגרות: "גבריאל עיצובי בעץ"

חיבתו של אוחיון לעבודות נגרות מורכבות ולפרטים מיוחדים, ניכרת היטב גם באזור הפרטי- בחדרים ובחדרי הרחצה. כך, לדוגמה, ביחידת ההורים מהווה קיר נגרות שמחפה את הקיר מאחורי המיטה חלק ממשענת הגב שלה. מופעו מורכב מתבליטי עץ בגדלים ובעומקים שונים, ובפני שטחו משתלבת גומחה תחומה במסגרת נגרות כהה עם תאורה סמויה, כשחיפויה הפנימי אינו אלא ריצוף הפרקט ש"מטפס" לתוכה. חדר הרחצה המרווח שנכלל בשטחה נחלק לאזורים: אזור הכולל יחידת כיורים ואמבט פרי סטנדינג שקירותיו מחופים בצבע טיח אפור ולריצופו משמשים אריחי פסיפס בגווני שחור לבן, ואזורי שירותים ומקלחון מחופים לוחות אבן קיסר שחורים המופרדים ממנו, כמו גם זה מזה, באמצעות דלתות זכוכית. על חדר הארונות שבשטח היחידה סוגרות דלתות מראה המעצימות את תחושת המרחב בחללו, וויטרינות גדולות הפונות למרפסת מרוצפת דק עץ מחדירות פנימה את הנוף הכחול. ואם לחזור לנקודת ההתחלה, לקונספט הרעיוני שנועד להדגיש את נוכחות הים ולשטח הגדול שהעניק לאוחיון חופש תכנוני, אזי העיצוב המהודק שטווה עבורו אכן השלים את המלאכה עם חלל המפנק את דייריו ברווחה, מסוגנן למשעי ונוח ביותר למגורים.


יחידת ההורים

קיר נגרות שמורכב מתבליטי עץ

חדר הרחצה שנחלק לאזורים: אזור יחידת כיורים ואמבט פרי סטנדינג מחופה בטיח צבע אפור ומרוצף באריחי פסיפס בגווני שחור לבן, ואזורי שירותים ומקלחון מחופים לוחות אבן קיסר שחורים המופרדים ממנו, כמו גם זה מזה, באמצעות דלתות זכוכית. אביזרים סניטאריים וחיפויים: ויה ארקדיה.

אביזרים סניטאריים וחיפויים: ויה ארקדיה.

עיצוב ותכנון: אדיכל טל אוחיון - tal@talohayon.co.il

 

יצירת קשר