על הסיפון

את סיבי הפחם, החומר המשמש אותם ביצירתם, מכנים אסא לונטל ואלון צבי כהן סופרמן של עולם החומרים וכנראה שלא בכדי. החומר הייחודי ריתק גם את המעצב של חברת היאכטות המובילה BENNETI, שהפקיד בידיהם עיצוב פריטים ואלמנטים עבור סיפוניה של מגה יאכטה יוקרתית

מאת: מיה אור | צילום: באדיבות Captain Louviot Laurent | - 05/10/2016
פיתוח ועיצוב:
אסא לונטל, אלון צבי כהן "אסא אלונזו בע"מ"
 
 
בילוי אולטימטיבי לקיץ: לשייט ביאכטה יוקרתית, שבמקרה זה מאובזרת בעיצובים מבוססי קרבון של אסא ואלון.

את התרחיש בו מעצב איטלקי מוביל מחברת היאכטות BENNETI יזמין את עצמו לסטודיו שלהם ויציע להם הצעה שאי אפשר לסרב לה לא יכלו אסא לונטל ואלון צבי כהן לדמיין גם בחלומותיהם הפרועים ביותר. ההצעה כללה עיצוב אלמנטים עבור המגה יאכטה החדשה של החברה, שהייתה בתהליכי בנייה ועיצוב- פרויקט ששוויו הוערך ב- 50 מיליון אירו. " היינו די בשוק מהרצון שלו להגיע אחרי שראה שולחן שעיצבנו. רצנו לסטודיו לנקות ולסדר אותו, כדי שיהיה ייצוגי מספיק" הם מספרים בחיוך אחרי שעמדו באתגר העצום שנחת לפתחם." עיצבנו וביצענו כבר הרבה עבודות מעניינות כמו חדרי קולנוע ביתיים, קירות מסך בחללים ציבוריים ופרטיים, חדרי ספא ורחצה , חדרי סאונה, חדרי כושר ובריכות שחיה פרטיים, ובימים אלו אנו שוקדים על פרויקט גרם מדרגות מקרבון בחלל מגורים יוקרתי, אבל פרויקט היאכטה היה מיוחד במינו". 

על אחד הסיפונים, שולחן שעוצב ייעודית כחלק מקולקציית הפריטים שהוזמנה: בסיס נירוסטה, משטח עץ טיק בציפוי אפוקסי מבריק עמיד במיוחד בפני קרינת UV ותנאי סביבה ימית, ו"קונטור" אריג טקסיליום שהינו קרבון מצופה אלומיניום במרקם המדמה בד.

אסא ואלון, שותפים בחברה שבבעלותם "אסא אלונזו", חולקים תשוקה לעיצוב ואהבה לעולם החומר: אלון צבי כהן, אדריכל ובעל נגריה, את אהבתו לעץ, ואסא לונטל לחומרים מרוכבים, אליהם התוודע במסגרת עיסוקו הקודם במערכות טכנולוגיות לתעופה.  את אהבותיהם הם מתרגמים לפיתוח, עיצוב וייצור של פריטי ריהוט ואלמנטים עיצוביים מחומרים מרוכבים, ובקרבון פייבר בפרט- חומר נחשק ואופנתי המשמש את עולם התעופה בעיקר. הם מכנים אותו 'סופרמן' של החומרים בזכות תכונותיו, למרות שמעטות הן החברות בעולם שעוסקות בו בתחום העיצוב "זהו חומר קל וחזק מאד, שמעניק חוזק מרבי בעובי מינימאלי. מעבר לכך, הוא גמיש ומתאים ליישומים רבים, לעיבודים מגוונים המקנים לו טקסטורות ותצורות, ובעל יכולת מופלאה 'להקפיא תנועה', כך שניתן ליצור ממנו כמעט כל צורה תלת ממדית ללא חיבורים וחיתוכים". 

שולחן בר על הסיפון: משטח מרחף בקו מתעגל דמוי ירח משהו. שילוב של עץ טיק בציפוי אפוקסי מבריק עמיד במיוחד בפני קרינת UV ותנאי סביבה ימית עם גימור היקפי של אריג טקסיליום.

אחד מציוני הדרך המשמעותיים בפעילותם הייתה השתתפות בתערוכת "Promised Design" שהתקיימה במסגרת תערוכת הרהיטים במילאנו, כשאסא נתקל בקול קורא שהזמין מעצבים להציע עבודות. "החלטנו להעז. הצגנו שם שזלונג דקיק שעיצבנו והוא קצר הצלחה". התערוכה הייתה, למעשה, מפגשם הראשון והישיר עם קהילת העיצוב הבינלאומית, ומשם, לדבריהם, הדברים כבר התגלגלו והביאו לשיתופי פעולה מעניינים ומאתגרים עם חברות בינ"ל גדולות, דוגמת עיצוב וייצור קונזולה וגופי תאורה לחברת SWAROVSKI. 

תיחום אזור אינטימי במרחב הסיפון באמצעות קיר עשוי טקסיליום ונירוסטה מטופלת 360 המתאימה לסביבה ימית. הקיר מעוצב כשתי וערב במופע גלי, ובתוכו משתלבת תאורת לד משובחת.

אין ספק שהתמדה, חתירה לאיכות ותשוקה לעשייה הן בסיס להצלחה, אך בחיים כמו בחיים גם קצת מזל בהחלט מוסיף למשוואה. וכך, כשלפני 3 שנים התקיימה במרינה בהרצליה תערוכת יאכטות בה נטלו חלק שתי חברות בינלאומיות ענקיות בתחומן- חברת היאכטות BENNETI וחברת המכוניות MASERATI, הוזמנו אסא ואלון להשתתף בה. "הצבנו שולחנות ספוטניק על היאכטה החשובה ביותר בתערוכה, והם לכדו את עינו של המעצב שהגיע לאירוע, וביקש, כאמור, להגיע לסטודיו שלנו. כשהוא הגיע הוא התרשם מאד מהפריטים שראה והגדיר לנו את החללים שהוא רוצה שנעצב ביאכטה. בשל איכויות החומר ועמידותו בתנאים קשים הוא ביקש נוכחות של העיצובים שלנו בכל אחד משבעת הסיפונים שלה" 


תהליך העיצוב עצמו היה, לדבריהם, כרוך בהרבה מאד ניסויים, ניסיונות ו"פיצוחים" חומריים על מנת להגיע לתוצר הנכון מבחינה עיצובית ומבחינת עמידות בסביבה הימית כמובן. כדי להתמודד עם האתגר הגדול שהיה כרוך בפרויקט צרפו אליהם אסא ואלון את תמיר מנחם ושמאי וויס, שני מעצבים תעשייתיים מוכשרים, ובתום שבוע של סיעור מוחות הרעיונות היו מגובשים. לצד שולחן בר ושולחנות  קפה ואוכל האתגר הגדול וגולת הכותרת של הפרויקט היה קיר מסך שנועד לתחום חלק ממרחב הסיפון לכדי חלל אינטימי יותר, ועוצב בתצורת שתי וערב גלי על טהרת הטקסיליום ונירוסטה 316 מטופלת שמיועדת לסביבה ימית.


המודולים הבונים אותו עוצבו בגודל של 80 ס"מ על מנת לאפשר את שינועם והרכבתם מעבר לים והקיר עצמו הורכב במקום, במספנות BENNETI באיטליה. "בקיר משתלבת גם תאורת לד מהמשוכללות בעולם. לראות אותו משתלב בחלל הסיפון היה מרגש, והאופן בו הוא משנה את גונו הכסוף המקורי לגון זהוב בשעת השקיעה מרשים במיוחד. בסיום הפרויקט, אגב, נודע לנו ממספנות BENNETI כי דורגנו במקום הראשון מבין 200 החברות ששולבו בבניית היאכטה, וזה רק הגביר את תחושת הסיפוק ועורר "תאבון" לעוד פרויקטים מאתגרים מסוג זה".  



בשעות בין הערביים משנה הקיר את גונו הכסוף לגון זהוב כלשהו.

שולחן ספוטניק ששבה את עיני המעצב האיטלקי: משטח מדוקק שנובע מחוזקו של הקרבון. צילום: ג׳ואי כהן.

שזלונג New Wave, שהוצג בתערוכת Promised Design צילום: אלעד גונן.

תקריב של משטח השולחן ושילוב החומרים.

דק הסיפון עשוי עץ טיק בורמזי המיועד לחיפוי יאכטות.





יצירת קשר