אמנות תחילה

לא בכל יום נהנים אדריכלים ומעצבים מעבודה משותפת עם לקוחות שמביאים עימם ערך מקצועי מוסף לתהליך. כך במקרה של מעצבת הפנים טל תמיר שחברה לאוצרת האמנות דפנה מאור שביקשה ליוצר עבורה  ועבור בן זוגה בית בו האמנות קובעת את הטון.

מאת: מערכת בית ונוי | צילום: עודד סמדר | תכנון ועיצוב: טל תמיר - 16/11/2017

ניכר שבדירה שעיצבה מעצבת הפנים טל תמיר, המתמחה בתכנון ועיצוב דירות ובתי יוקרה, האמנות היא זאת שקבעה את הקצב, את הסגנון הבוהמייני הארטיסטי והיא זאת שהכניסה בו נשמה יתרה. בעלת הבית, אוצרת ידועה ומוערכת בתחום האמנות החזותית, החליטה יחד עם בן זוגה לעשות שינוי ולעבור מירושלים אל העיר ללא הפסקה- תל-אביב.

 

סגנון בוהמייני ארטיסטי . צילום: עודד סמדר

אחרי שנים בהם גרו בפנטהאוז דו משפחתי החליטו השניים להתקרב גיאוגרפית לבני משפחתם ועברו לדירת 120 מ"ר במגדל בשדרות רוטשילד מלא האופי. הם בחרו בתמיר מתוך היכרות עם יכולותיה וניסיונה הרב בתכנון דירות מסוג זה.

האתגר שעמד בפני תמיר היה להיטיב עם האוסף המרשים של פרטי האמנות שאספה הלקוחה לאורך השנים ולשלבו בצורה מושכלת ומלאת כוונה בדירה, זאת מבלי לשוות לה תחושת גלריה. הבקשה של הלקוחה לתכנן חלל שניתן יהיה להציג בו עבודות אמנות עמד לנגד עיניה. ואכן, הלכה למעשה, הצליחה תמיר ליצור נוכחות אמנותית תוך שמירה על אווירה ביתית, חמה ואינטימית.

 

תכנון ועיצוב: טל תמיר

תמיר עצמה, גם אני מגיעה מתחום האמנות. במשך שנים ציירה ולימודי התואר הראשון שלה היו באמנות, אך רק כשעבדה על הדירה זאת, למדה להתייחס לאמנות מזווית שונה והבינה שעבודת אמנות טובה טומנת בחובה לא רק אספקט ויזואלי אלא גם מימד רגשי. מאחורי כל יצירה שבחרו השתיים בפרויקט יש סיפור שמלווה ברגש, יש היסטוריה והיכרות מעמיקה של הלקוחה עם האמן ותהליכי העבודה שלו.

 

   

פסלים ועבודות אומנות

בניגוד לתהליכי עבודה סטנדרטים, חלוקת החללים ועיצובם בוצעו בהתאם לעבודות האמנות שקבעו את האווירה, הצבע והקצב. חללי הפנים תוכננו מחדש. בניגוד לתכנון המקורי, בעלי הדירה הסתפקו בשלושה חדרים: סלון עם מטבח פתוח ופינת קריאה, המופרד באמצעות דלת מהחלק הפרטי.

רצפת החלל חופתה בפרקט עץ אלון. מסדרון הכניסה, בו ממוקמת ספריה מרשימה, מוביל אל הסלון בו בולט שטיח ארוג בעבודת יד בהזמנה אישית, על ידי אורגות בדואיות מלקיה. צבעיו נבחרו כך שיתאימו לספות שרופדו בלבד בגווני אפור. מחדר המגורים יש יציאה למרפסת הצופה אל העיר ואל הים.


בחלל המטבח תכננה תמיר ארונות נמוכים וקיר ארונות גבוה, בהמשכו מזווה וחדר שירות. מימין לארונות מדפים שהוטמעו בעומק הקיר, בהם מונחים פריטי אמנות לצד צנצנות וכלי מטבח. למרכז החלל נבחר שולחן עץ כבד סביבו ניתן לארח לארוחות שבת וחג את כל בני המשפחה. כסאות האוכל עשויים חומר אקרילי בגוון בהיר, וממעל - שתי מנורות תלויות. דלת דו-כנפית בין שתי נישות מובילה לאזור המגורים הפרטי, הכולל חדר שינה, חדר עבודה/אירוח ושני חדרי רחצה, שרוצפו כולם באריחים גדולים בעבודת יד - פרחים לבנים על רקע אפור.

 

 

נוכחות אמנותית תוך שמירה על אווירה ביתית, חמה ואינטימית.

    

אוסף ספרי המדע, האמנות וההיסטוריה של בני הזוג צומצם עם המעבר לדירה החדשה. תמיר תכננה עבורם ספריות רבות בגוון בהיר שהותאמו לגובהם התחתון של חלונות הוויטרינה כך שהמדף העליון שלהן משמש כבמה להצבת פסלים קטנים מתוך האוסף של בעלת הבית.

המעצבת ובעלת הבית הקפידו לבחור, מבין ארסנל היצירות, כאלה שאינן משתלטות בגודלן על החלל. מרבית עבודות הציור הן על נייר, מונוכרומטיות, ותלויות במרווח. לכל אחת מהעבודות שנבחרו יש קשר כזה או אחר למהלך החיים בבית. עבודת הפיסול של ישראל הדני, המוצגת על סטנד בכניסה לדירה, התפתחה בהמשך לתערוכה שאצרה נאור ב-1995 בחלל 'המומחה' בנווה צדק- עבודה שאהובה עליה במיוחד, והיתה עוגן לסדרה של למעלה מ-20 פסלים שהוצגה מאוחר יותר במוזיאון תפן".

 

    

צילום: עודד סמדר

לאורכה ולרוחבה של הדירה הושקעה מחשבה רבה בהצבת הפסלים ותליית העבודות. לגדולות שביניהן ניתן מרחב רב תוך הקפדה שלא תהיינה גבוהות מידי. באופן זה יצרו השתיים אינטימיות בין היצירה לבין הצופה בה. העבודות הקטנות יותר נתלו בכניסה לדירה במערך כולל כך שנוצר ביניהן קשר.

כיום, כשהדירה מעוצבת לעילא, מעידים הלקוחות כי חווית המגורים שנוצרה מושפעת מהמערך כולו תוך מערכת ההקשרים שיוצרים את אותה חוויה נעימה ביומיום. כל אחת מהעבודות שנבחרו היא פרי של סיפור שקשור בתערוכה, באמן או בעבודה. אין משהו שמנוכר למקום.

 

    

    

עיצוב ותכנון: טל תמיר

    

    

עבודת הפיסול של ישראל הדני. צילום: עודד סמדר


 לצפייה בפרוייקטים נוספים- http://taltamir.com/


יצירת קשר