עושות עלייה

הימים בהם המדרגות המקשרות בין קומת הכניסה לקומת המגורים הוסתרו בחלל צדדי עברו מן העולם. בארכיטקטורה הישראלית העכשווית הן מהוות במקרים רבים FOCAL POINT ומגבות את ההיבט הפונקציונלי בעיצוב מעורר השראה. 

מאת: מערכת בית ונוי | צילום: | - 01/06/2017

בדיוק כמו שהמטבח באדריכלות הותיקה נחבא אל הכלים והופרד מהסלון, כך גם היה דינן של המדרגות. עד לפני עשור וחצי, הן נחשבו לפרט שירות פונקציונלי ותו לא ובאופן טבעי תוכננו בפינה מוצנעת בבית. במציאות העכשווית בה מעצבים ואדריכלים מחפשים ליצור את הדבר הגדול הבא, כבר ברור שלמדרגות יש כוח אמיתי ליצירת SAY" " עיצובי בולט ומרכזי ממש במרכז הבית. ריכזנו עבורכם דוגמאות מתוך פרויקטים בהן המדרגות מהוות אלמנט בולט ומרכזי כשלכל אחד מהם משנה שונה וסטייל אחר.

מעצב פנים: ניצן הורוביץ, צילום: עודד סמדר

לדברי שירלי דן, בעלת המשרד 'דן אדריכלים', ניכר כי המדרגות משמשות כאלמנט ארכיטקטוני מרכזי בבית והן נחשפות במלוא הדרן כבר בכניסה אליו. הן משתלבות בתכנון הסימטרי, ולראיה נראה גרמי מדרגות שמתייחסים ישירות לארכיטקטורה של החלל וניצבות בהתייחס לאלמנטים מבניים". לדבריה, אנחנו רואים יותר ויותר שימוש בחומרים טבעיים שמשתלבים באופן הרמוני עם המראה הטבעי והראשוני של החלל. במדרגות חשופות בבתים בסגנון נקי ומהוקצע, בולטות קונסטרוקציות מפלדה בגוון שחור גרפיט ומדרכים עשויים עץ בעיקר מעץ אלון טבעי. כפועל יוצא, במקרים כאלה, חשוב להקפיד מאוד על כל פרט בשלב הביצוע שכן המדרגות חשופות ומהוות מוטיב מרכזי בחלל. בחירת המעקה צריכה להתייחס גם היא לקונספט החלל. בבית בסגנון מינימליסטי ונקים, רצוי לבחור בקווים גיאומטריים נקיים. צינורות הפלדה המדוקקים עתידים ליצור תחושה כמעט ובלתי נראית ומסייעים ביצירת מראה קליל ומרחף".

שירלי דן, צילום: גלעד רדט

שירלי דן, צילום: גלעד רדט

גם האדריכל נתי זיו אומר כי גרם המדרגות מהוות חלק מרכזי בעיצוב החלל הציבורי. כך גם בפרוייקט שתכנן בו המדרגות מובילות לקומת גלריה פתוחה ומרחפת. "הן משפיעות בנראותן על קומת הכניסה כולה", אומר זיו. "כחלק מרכזי ביצירת המראה התעשייתי שביקשנו ליצור בחלל הציבורי, המדרגות מעגנות את פינת הישיבה שמתחת והופכות אותה לאינטימית ומזמינה. יצרנו גרם מדרגות שיש בו ריבוי של גבהים ומישורים שמדגישים את הלוק האינדסטריאלי המחוספס. הפלדה נוכחת מאוד ושימשה ליצירת המעקות והקונסטרוקציה והמשכנו להשתמש בה גם בעיצוב הספריה עצמה. לוחות עץ האלון במראן הטבעי והגולמי הונכו בצורה אנכית והם מסייעים ביצירת תחושת ההמשכיות בין המדרכים והפודסט עצמו. בכדי לשמור על פרופורציות נכונות, המהלך הראשון עומד על רוחב 80 ס"מ וככל שמתקדמים מעלה המדרגות הולכות ומתרחבות עד לגובה השיא (רצפת הגלריה עצמה)שעומקה הוא 1.20 מטר. גודלן ההולך והמתרחב של המדרגות הוא גם זה שקבע את תצורת המעקה שמשמשים כהד לרוחב המדרגות עצמן".

 

נתי זיו, צילום: ניצן הפנר

דן מוסיפה ואומרת כי המדרגות נחשבות בארכיטקטורה המקומית לפריט מרכזי, במיוחד בבתים פרטיים. "בניגוד לבעבר, עת אדריכלים רבים בחרו להצניע את המדרגות מאחורי קיר או באיזור משני, רבים בוחרים כיון במכוון לתכנן אותן במרכז הבית ואני מקפידה ליצור מהן PIECE בתכנונים שלי", היא אומרת. "חשוב לי שהן תשתלבנה בצורה מושכלת עם החומרים בהם השתמשתי בתכנון הבית. כך למשל יצרתי מדרגות תלויות מבטון אותן חיפיתי בפלטות עץ תלויות באוויר, עם חיפוי משני הצדדים. המראה שמתקבל יוצר תחושה של ריחוף. למדרגות קיר מסך מזכוכית, והמעקה משלב בין זכוכית בצד ומעקה ברזל עם מאחז עץ שנובע מהחיבור הפנימי של המדרגה. ככלל, אני מרבה להשתמש בעיצוב המדרגות בחומרים טבעיים כגון עץ, אבן, שיש , זכוכית , ברזל שהופכות את המדרגות למוטיב מרכזי בחלל ועם זאת מאפשרים להן להיטמע באופן הרמוני בעיצוב הכולל".

שירלי דן, צילום: גלעד רדט

שירלי דן, צילום: גלעד רדט

דן מוסיפה כי גרם המדרגות המודרני משמש כיום במקרים רבים כפלטפורמה ליצירת מערכת ספריה ובכך הופכים שניהם יחד למונומנט פרקטי ועיצובי. "כיום ניתן להשתמש במערכות קיר המשמשות במקביל כמעקה בטיחות בצד אחד וכספריה אלגנטית ודקורטיבית בצד השני. אותן מערכות מסייעות ביצירת חלל פתוח, רחב, אוורירי ומואר. יצירת חלוקת מדפים בקומפוזיציה א-סימטרית מוקפדת סייעה אף היא ביצירת עניין ואפשרה הטמעת אקססוריז בגדלים שונים. בנוסף שילבה המעצבת בחלק מהמדפים גב אלומיניום שמוסיף רובד עיצובי נוסף. מהוות אלטרנטיבה מעוררת השראה למעקות הרגילים. הן מאפשרות יישום קווים אסתטיים ומינימליסטים במראה מרענן. מערכת הקיר בפרויקט עשויה אלומיניום וכאן טמון ייחודה המבדיל בינה לבין מערכות הקיר האחרות הקיימות בשוק, זאת בזכות חוזקה המבני הגבוה מהרגיל".

שירלי דן, צילום: גלעד רדט

שירלי דן, צילום: גלעד רדט


יצירת קשר