פתיחות ואינטימיות- מגורים וחנות במרחב הביתי

התכנון שביצעו במשותף משרדי דוידי רוזין אדריכליות וגליה שטרנברג אדריכלות ועיצוב, השכיל לשלב בהרמוניה פונקציות של מגורים וחנות-סטודיו בבית במושב. התוצאה: מרחב ביתי מאוורר ומסביר פנים, שמאפשר לכל פונקציה לתפקד כראוי ונהנה מערך מוסף שמעניקה לו אמירה אישית של בעליו


מאת: מיה אור | צילום: שי אדם | תכנון ועיצוב:דוידי רוזין אדריכלים, גליה שטרנברג אדריכלות ועיצוב - 01/01/2017
מעצבת הפנים
תכנון ועיצוב:דוידי רוזין אדריכלים, גליה שטרנברג אדריכלות ועיצוב

מטבע הדברים, שילוב פונקציות של עבודה ומגורים בתוך המרחב הביתי מכתיב חשיבה פרוגרמאתית שתכליתה לספק לכך מענה הולם, וזהו גם סיפורו של הבית השוכן באחד ממושבי עמק חפר. תכנונו גובש כשיתוף פעולה בין משרד דוידי רוזין אדריכליות (בבעלותן של האדריכליות טל רוזין ונטע דוידי) וגליה שטרנברג אדריכלות ועיצוב פנים, תוך קיום דיאלוג פורה עם בעלת הבית שביקשה לשלב את תחומי עיסוקה- הוראת מחול ניה, והפעלת חנות סטודיו HDBODYTALK למכירת בגדי ריקוד שהיא מעצבת- בתוך חלל הבית. "הרעיון היה לייצר מבנה שיכיל נכונה את הפונקציות המבוקשות, כמו גם את תכני עולמם של בעליו ואת העדפותיהם האסתטיות לבית מודרני ומאוורר אך חף מגחמות טרנדיות. כזה שמאפשר התנהלות יומיומית נוחה ונעימה, נינוח ומחבק" אומרות רוזין ושטרנברג.   

חזיתו האחורית של המבנה נקי הקווים, הנרקם משני גושים- נמוך וגבוה- בתצורת ר' החובקת רחבת ישיבה חיצונית תוך פתיחות מלאה.

החזית הקדמית, מאופקת ואטומה יחסית.

במבט מן החוץ נחשף מבנה נקי קווים הפונה אל שטח חקלאי פתוח, כשמתארו משלב שני גושים המייצרים תצורת ר' שצלעה האחת חד קומתית והשנייה דו קומתית.בתוך חלל הבית מיתרגמים  הגושים השונים לחלוקת חלל בה הפונקציות הציבוריות ויחידת ההורים ממוקמות בקומת הקרקע, ובקומה העליונה שהינה קומת גלריה פתוחה חלקית שוכנים שני חדרי ילדים, חנות הסטודיו של בעלת הבית, ופינת עבודה בתווך ביניהם (ראה תוכניות).  

חתך המבנה

הכניסה למרחב הפנים מפגישה את הבאים עם חלל מבואה גבוה הנקרא כ"חדר מדרגות" שמוביל מעלה לקומה העליונה, ואגב כך מייצר סוג של ניתוק עם מרחב המגורים, כמו גם עניין ייחודי ומפתיע. 

חלל המבואה הנקרא כחדר מדרגות מנותק משהו ממרחב הקומה ומבודל ממנו באמצעות ריצוף שונה. החלל מתחת לגרם המדרגות מנוצל לאחסון, והמדרגות החורגות מעט מעל מיקומו מקנות ממד של ריחוף וקלילות.

החלל הגבוה ממשיך ומהווה גם את מרכז מרחב המגורים, והניתוק שיצרה המבואה משנה כאן את פניו הודות לאופן תכנון המעבר אליו פנימה דרך שני קירות שאינם מגיעים לתקרה, ולגשר ברזל המרחף מעליהם. שני הקירות שייכים למערך אשר בחלל הפנים נחווה כשלושה גושים הסדורים לרוחבו: האחד הוא יחידה בנויה באזור המטבח, השני הוא קובייה המכילה שירותי אורחים, והשלישי הוא אזור יחידת השינה, אשר אף קירותיה אינם מגיעים לתקרה ובמרווח הנפתח ביניהם מותקנת זכוכית חלבית. ההפרדה בין הגושים לבין הקומה העליונה מעצימה את תחושת הגובה, ובתוך כך, לצד הגשר המרחף ממעל, מתקבל מקצב של ריחוף וזרימה פתוחה בין שתי הקומות. 

מבט מעומק אזור הסלון: עניין צורני וזרימה פתוחה בין הקומות מייצרים מערך של שלושה גושים שאינם מגיעים לתקרה והגשר המרחף מעליהם. גוש אחד 'שייך' למטבח, השני מכיל את שירותי האורחים והשלישי את יחידת השינה. מסגרות, מעקות וגשר: מאור, ״מימד״.

הגשר המשקיף מטה ממרחב הקומה. עשוי ברזל במופע מעודן המשווה רכות לחומריותו.

 קומת הקרקע מגלמת את תצורת ה-ר' של המבנה, וחובקת רחבת ישיבה חיצונית הנשקפת מבעד לויטרינות גדולות שתוחמות אותו. 

תצורת ה-ר' של המבנה מיתרגמת לאזורים ה"מסתעפים" מהחלל הגבוה שבמרכז הקומה, מוגדרים ופתוחים זה אל זה כאחד, כמו גם אל רחבת הישיבה החיצונית. ריצוף בפרקט עץ אלון אפרפר ושפת עיצוב אקלקטית ונינוחה, מסוגננת אך לא "עשויה מידי". חלונות בלגים: איירון דיזיין.

הויטרינות הנתונות במסגרות פרופיל בלגי בהירות תוכננו בחלוקה מינימאלית-מעודנת החושפת מלוא חופניים של המראה הנגלה בעדן, ואף מחדירה אותו פנימה תוך העצמת הקשר בין שני המרחבים. תצורת ה-ר' אף משרתת את הגדרת האזורים, כאשר החלל הגבוה במרכזה מהווה אזור בפני עצמו המחבר ביניהם ובה בעת מגדיר אותם כנפרדים, מאציל עליהם תחושת גובה ועוצמה, ומאפשר מבטים משתנים מאזור לאזור: מעברו האחד ממוקם המטבח, מעברו השני פינת האוכל, ובחזיתו ממוקם הסלון.

אזור המטבח: מעוצב ברוח סגנון השייקר'ס האמריקני, שמאופיין במינימליזם נקי השם דגש על פשטות פונקציונאלית וכנות החומר. החזיתות בגון אפור-תכלכל, ובמרכז ניצב שולחן אוכל עגול עשוי עץ המדגיש את החתירה לחמימות ביתית. נגרות: פטיש בראש.

 יחידת ההורים שבקומה זו ממוקמת כמו "מאחורי" אזור פינת האוכל, ובהיותה מנותקת מהתקרה חוברת למוטיב הריחוף שמלווה את החלל.  רוזין ושטרנברג: "ארגון החלל כך שכל פונקציה נהנית מ"ספייס" מוגדר משלה מחד, והיותן פתוחות אל החלל הגבוה מאידך, מייצר שילוב מאוזן בין אינטימיות ופתיחות ומאפשר להן "לתקשר" זו עם זו". 

יחידת השינה המהווה את אחד הגושים. פונה אל המרחב הפתוח הגובל בבית ומגלמת אמירה אישית שמייצרים פריטים מקוריים.

שפת העיצוב עונה על בקשות הדיירים כפי שהוגדרו בפרוגראמה: עכשווית אך רכה ונינוחה,  מוקפדת ומסוגננת אך לא מתאמצת או "עשויה מידי". פלטת הצבעים בהירה ומשלבת גווני אפור ולבן בעיקר; החומרים שנבחרו הם חומרים טבעיים במופע מעודן; הקירות נצבעו בלבן; ומרבית התאורה היא תאורת אווירה החוברת לרוח העיצוב. לריצוף חלל המבואה נבחרה אבן שחורה מבריקה משהו, בדיגום אדרת דג (פיש בון) המשמשת גם בשירותי האורחים המצויים על קו התפר עם החלל הציבורי, וכל חללי הבית האחרים רוצף בפרקט עץ אלון אפרפר. גרם המדרגות משלב מדרגות ברזל בגון פחמי שעוצבו ובוצעו בכיפוף, והוא מלווה במעקה ברזל בעיצוב נקי של פרופילים אופקיים. החלל תחתיו נוצל פונקציונאלית כארון אחסון נוח, והמדרגות שתוכננו כך שהן חורגות מעט מקו מיקומו מקנות לחזותו ריחוף וקלילות. הגשר החוצה את החלל עשוי אף  הוא מברזל, אך גם עיצובו משמר ניקיון מעודן והמעקה התוחם אותו זהה לזה המלווה את גרם המדרגות.   

פשטות מסוגננת בחדר הרחצה הצמוד: קירות בחיפוי אריחים לבנים מבריקים המהדהדים מראה בריקים, ריצוף עם דיגום בגון שחור, יחידת כיור מעוצבת כשידת מגירות עץ ופריטים משלימים חינניים מחומרים טבעיים.

שפתו של החלל מייצרת רקע נוח לשיבוץ פריטים אהובים שלוקטו ע"י בעלי הבית בשנות שהות באמריקה הלטינית. מרביתם עשויים עץ ומגלמים זיקה אתנית כלשהי, וחבירתם לפריטים ה"עכשוויים" יותר, דוגמת מערכת הישיבה הבהירה שעיצובה רך ונינוח, מייצרת מארג אקלקטי מזמין ונעים לעין.  המטבח במרחב המגורים עוצב ברוח סגנון השייקר'ס האמריקני, שמאופיין במינימליזם נקי השם דגש על פשטות פונקציונאלית וכנות החומר. החזיתות עוצבו בגון אפור-תכלכל, ובמרכזו ניצב שולחן אוכל עשוי עץ מסיבי למדי, המבטא את החתירה לחמימות ביתית בה המטבח הוא "לב העניינים" ומרכז חיים. 

אמירה אישית מאפיינת גם את יחידת השינה בה משתלבים פריטי נוי ייחודיים המעטרים את הקירות, וחדר הרחצה הנכלל בשטחה הוא חלל מרווח ומפנק המעוצב בפשטות מסוגננת: קירות בחיפוי אריחים לבנים מבריקים המהדהדים מראה בריקים, ריצוף עם דיגום בגון שחור, יחידת כיור מעוצבת כשידת מגירות עץ ופריטים משלימים חינניים מחומרים טבעיים. 

מבט מרחבת הישיבה החיצונית אל חלל הפנים: קשרי פנים חוץ אמיצים מייצרים המשכיות בין שני המרחבים. ארגון המרחב בתצורת ה-ר' מזכה את אזורי הסלון ופינת האוכל בגישות ישירות משטחם החוצה.

מבט מן החוץ פנימה

חנות הסטודיו שבקומה העליונה ממוקמת מעל המטבח מעברו האחד של גשר הברזל. חללה מוצנע חלקית באמצעות מעקה בנוי, אך פתוח דיו לקיים קשרי עין ישירים עם החלל תחתיו, כשהם חושפים גם את צבעוניותם העליזה של הבגדים כממד נוסף של תוכן אישי ואסתטי כאחד. וכך, כשחווים את מלוא התמונה הנקראת כמרחב אל זמני מסביר פנים המקיים קשרים אמיצים עם החוץ, ופונקציות המגורים והעבודה משתלבות זו עם זו כ"דו קיום" המתפקד כהלכה, אין ספק שהרעיון שעמד בבסיס התכנון אכן השיג גם השיג את מטרתו. 

אזור החנות שבקומה העליונה ממוקם מעל המטבח, מוצנע מעט מאחורי מעקה נמוך בנוי, ובעת בעת נחשף אליו וחושף את צבעוניות הבגדים.

 

יצירת קשר