במהירות האור - חידושים בתחום התאורה

כמאה שנה אחרי שהופיעה, נראה כי קצה של נורת הליבון קרב. חלופות חסכניות יותר כבר כאן, ותנופת הפיתוח הטכנולוגי שמאפיינת את תחום התאורה אינה יודעת לאות. חידושים, מגמות ותפיסות

מאת: אביטל מאור | צילום: יח"צ | חברות שונות 03/04/2013
פיתוחה של נורת הליבון במאה ה-19 שיצר את האפשרות להאיר את הלילה/חושך בקלות, בנוחות ובעלות סבירה, חולל את אחד המהפכים הדרמטיים באנושות. יצירת המאור הזמין והדמוקרטי שנועד לשימוש חלל הפנים הפכה במהירות יחסית לא רק למילוי צורך אנושי בסיסי ופונקציונאלי, אלא לגורם מחולל של תעשייה קישוטית, עיצובית ואדריכלית, שהתאימה את עצמה לאופנות בכל זמן נתון, ובה בעת גם הגיבה להתפתחויות טכנולוגיות שהמשיכו להתרחש. בנקודת זמן זו, כמאה שנה אחרי הופעתה ולקראת סופו המתקרב של עידן השימוש בה, מעניין לערוך סיכום ביניים של ההתפתחויות והמגמות הקיימות כעת בתחום תאורת הפנים.


טכנולוגיה

תאורה חסכונית
מנורת הליבון שירתה את האנושות עשרות רבות שנים והצלחתה נבעה משלוש סיבות עיקריות: איכות טמפרטורת האור שלה (אור חם ונעים לאדם), קלות השימוש בה ומחירה הנמוך. חסרונה העיקרי נבע מהיותה 'זללנית" ובזבזנית אנרגיה – אורך חייה קצר יחסית, כ-90-95% מהאנרגיה שמושקעת בה הופכת לחום, ורק היתרה הקטנה הופכת לאור. עובדה זו, ביחד עם התפיסות הקיימות של שני העשורים האחרונים, שמבקשות לשמור ולחסוך במשאבי כדור הארץ, הובילו כבר במספר מדינות לחקיקת חוקים האוסרים לחלוטין את השימוש בנורות מסוג זה.
המצאת נורת ההלוגן נתנה מענה מסוים למגרעות נורת הליבון בכך שבאותה כמות אנרגיה התקבלה הארה גבוהה יותר, אך עדיין כ-90% ממנה נפלטה בצורת חום.

נורת הפלורוסנט הייתה עד לאחרונה האלטרנטיבה ה'ירוקה' היחידה, עם חסכון אנרגטי עצום מאחר וכ-80% מהאנרגיה המושקעת הופכת לאור ורק 20% ממנה מתבזבזת בצורת חום. אם נוסיף לכך את אורך החיים הארוך שלה (עד כ-8,000 שעות עבודה) נוכל להבין מדוע הפכו נורות אלה לאהודות בחללי עבודה הדורשים מאור לשעות פעילות רבות ביממה. עם זאת, הדור הישן של נורות הפלורסט נתפס כסוג מאור 'לא בריא' הן בגלל אפקט הריצוד, הן בגלל טמפרטורת צבע קרה והן בגלל  הכספית שהן מכילות. בשנים האחרונות פותח דור חדש של נורות פלורוסנט אשר נותן מענה משופר לכל המגרעות הראשוניות של אלה המוקדמות. דור זה (דוגמת PL ו- PLL, EL, T-5) הוא בעל אורך חיים ארוך במיוחד, טמפרטורת צבע משופרת, משנקים אשר מצמצמים את תופעת הריצוד וכמובן, חסכון בצריכת אנרגיה. חלק מנורות אלה הן בעלות מתקן הברגה של בית מנורה רגיל ואף משלבות אפשרות ליצירת עמעום- תכונות אשר לצד המודעות הגוברת לחסכון באנרגיה, הובילו לשילוב הולך ומוגבר שלהן, לא רק בחללי עבודה ומסחר כמו בעבר, אלא גם במרחב הביתי.

על החידושים הטכנולוגיים בתחום התאורה ניתן למנות גם את נורות ההלוגן החסכוניות באנרגיה (IRC), הצורכות כ- 30% פחות אנרגיה ובעלות אורך חיים כפול, וכן את נורות ה- Metal Halide שגם הן חסכוניות ובעלות טמפרטורת אור טובה.

מרחב ביתי בו נעשה שימוש בפרופילציה מתקדמת המוטמעת באלמנט גבס, ליצירת פסי תאורה היוצרים שפה אדריכלית מינימאליסטית ומתוחכמת. בפרופילים משולבת תאורה ירוקה וחסכונית. צילום: שי אפשטיין. דורי קמחי – תאורה אדריכלית

גופי תאורה סולאריים לגינות פרטיות. עיצוב: אילה בוגאי, המחלקה לעיצוב תעשייתי, המכון האקדמי טכנולוגי חולון.

השחקן העכשווי והנמרץ ביותר בתחום התאורה הוא: ה-LED. נורת ה- LED (Light Emitting Diode) הומצאה כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20, אבל במשך עשורים רבים לא הייתה מוכרת לקהל הרחב ושימשה בעיקר כנוריות סימון (דוגמת נקודת האור האדומה בטלוויזיה). יתרונה הגדול היה בצריכת החשמל האפסית שלה, אבל לא נמצא לה שימוש כתאורה כללית בחלל. בשנות ה-90 המאוחרות פותחה נורית ה-LED הכחולה (שהצטרפה לאדומה ולירוקה) ואחר כך פותח גם ה-LED הלבן (WLED). אלה הפכו במהירה את סרטי הנוריות (סרטי SMD) או הנוריות הבודדות לאלמנטים המשולבים כפסי הארה, בעיקר דקורטיביים הן בחלל והן מעל משטחי עבודה, בחדרי ארונות וכד'.

כיום קיימות כבר נורות מבוססות טכנולוגיית LED המאפשרות הן תאורה ממוקדת (במקום תאורת ההלוגן, למשל) והן הארת חלל, ויתרונותיהן רבים: ראשית בחסכון באנרגיה שלהן, אך גם באורך החיים הכמעט דמיוני– כיום מדובר על עשרות אלפי שעות עבודה, למרות שכדאי לסייג ולומר שטרם עבר מספיק זמן לבדיקת הנחות אלה באופן מוחלט. כיום החסרונות של תאורת ה-LED הם בעיקר מחירן הגבוה מאוד עדיין וטמפרטורת אור (משופרת אמנם) שטרם הגיע למסירות צבע אופטימאלית הנוחה ביותר לאדם. תחומים אלה הם במוקד הפיתוח הטכנולוגי כיום.

מהפיכת ה-LED אינה נשארת במישור טכנולוגי בלבד: היא מגדירה מחדש חללים ומרחבים, מאפשרת יצירת משחקי אור ושילובים במקומות נסתרים ו/או במקומות שלא ניתן היה להתקין תאורה קודם לכן, וצבעוניות סטטית או דינאמית. העובדה שתאורת ה-LED היא בעלת פיזור אור של 110 מעלות יצרה בעת האחרונה גם שימוש בגופי תאורה בעלי עדשות המעצימות את האור ומעניקות לו פיזור ומיקוד רחבים יותר.

גוף תאורה מקולקציית ארכיטקטורה רכה של בית Flos האיטלקי. הגוף מורכב מחומר חדשני קל, עמיד שניתן לשלב באלמנטים מגבס. קרני תכלת – מקבוצת ניסקו חשמל.

תאורה סולארית

במסגרת החיפושים המתמידים אחר חסכון בצריכת אנרגיה מפותחים כיום גופי תאורה, בדרך כלל מבוססי טכנולוגית LED, המסוגלים להיטען על ידי אנרגיית השמש בלבד, ללא צורך בצריכת חשמל.

שימוש בחיישנים

מערכות החיישנים בהקשר של תאורה אינן חדשות, אבל במסגרת החדירה הטכנולוגית לתחום זה בשנים האחרונות, גם מערכות החיישנים הולכות ומשתפרות. ניתן למצוא כיום שילוב של מערכות חיישנים, גם כן בשילוב תאורת LED בד"כ,  אשר מאפשרות זיהוי של תנועה ובעקבות כך הפעלת תאורה. תאורה מסוג זה יפה לשמש במוזיאונים, בחללי תצוגה, בחניונים וגם בחלל הביתי – מרחבים אשר אין צורך להאירם באופן קבוע, אלא רק כאשר מזוהה תנועה בשטח. בהמשך לכך, הפיתוחים הטכנולוגיים השונים מאפשרים לתכנון חללים ומרחבים מתוחכמים יותר, כאשר התאורה מתחברת למערכות בקרה, חשמל, תקשורת אבטחה שונות היוצרות מערך כולל של טיפול, פיקוח, תחזוקה וכד' של המרחב כולו.

תאורת סימון חסכונית למדרגות, אפשרית ליישום בחלל הפנים או בחוץ. התאורה מבוססת ספוט LED שקוע, 1w, בצבע לבן חם, עד 50,000 שעות עבודה. Ledart

וף תאורה בצורת קובייה, מדגם Senses EYES, עשוי זכוכית חלבית. עוצב על ידי המעצב Oliver Haefeli וזכה בפרס העיצוב Red Dot. הגוף מכיל חיישנים אשר מגיבים לתנועה בחלל. לוצה

תאורה טכנית | אדריכלית

שינוי משמעותי נוסף שניתן לציין כמגמה צוברת תאוצה בתחום, הוא ההבנה ההולכת ומוטמעת, בקרב הקהל המקצועי כמו גם בקרב הלקוחות, שתאורה איננה מתמצה בתוספת של מספר גופי תאורה דקורטיביים בסיום תהליך שיפוץ ו/או בנייה. מקור ההבנה נעוץ במספר טעמים – חלקם מבוססי טכנולוגיה, וחלקם מבוססי תפיסות עיצוביות.
ראשית, התפתחות לוחות הגבס הרחיבה את האפשרויות גם בתחום התאורה. כיום ניתן להשקיע, להטמיע ואף להעלים את גוף התאורה בתוך אלמנט הגבס בקלות ובנוחות. עובדה זו יוצרת שפה עיצובית נקייה ומינימאליסטית, אך גם מצריכה תכנון מוקדם עוד בשלב הפרוגראמה, וגיבוש תוכנית תאורה מסודרת (בנוסף לתכנית החשמל).
שנית, ההתקדמות הטכנולוגית המהירה, הרצון להיות מעודכנים כל העת והשאיפה ליצירת סביבה חסכוניות באנרגיה, העמיקו את הצורך בליווי מקצועי מסודר בתחום התאורה, על מנת להגיע לתוצאות אופטימאליות של התוצר הסופי. 
שלישית, מאחר והשפה העיצובית המבוקשת כיום היא שפה מינימאליסטית, בעלת קווים ישרים ומראה נקי, הגופים שנתפסו כגופים 'טכניים' המתאימים לחללי מסחר ועבודה בלבד, מוצאים את מקומם גם בסביבה ביתית.

עיצוב

אל השינויים הטכנולוגיים והתפיסתיים חוברות, כתמיד, גם שינויים אסתטיים הכרוכים בהוויית העיצוב, ועל אלה ניתן למנות:
שימוש בחומריות מגוונת בעיצוב גופי תאורה- לא רק מתכת, פלסטיק, פרספקס, אלא גם עצי סחף, שיירי עיתונים, אצות, דפי עצים מכופפים.
משחקי גודל – בין אם העצמה מוגזמת ובין אם הקטנה מוגזמת (שאותה מאפשרת נורית ה- LED), המייצרים עניין בחלל.
עיגול פינות – השפה המינימאליסטית- נקייה אינה חייבת לבוא בהכרח עם גופים רבועים/מלבניים ישרי זווית. גם גופים עגולים, מעוגלי פינות, גליליים וכד' משתלבים בה היטב: למרות הצורה המעוגלת עדיין מדובר על גופים גיאומטריים ששומרים על החזות הנקייה, אך במקביל מעניקים רכות ומראה פחות מנוכר.
התכתבות עם המסורת – מעצבים וחברות עיצוב נוטים כיום להשתמש בטכנולוגיות חדישות ומתוחכמות תוך התכתבות עם מסורות עבר, דוגמת גופי תאורה משולבי סריגת קרושה, גובלנים, עבודת זכוכית ויטראג', שילוב קריסטלים ועוד.
אמורפיות – בהמשך לנטייה לעגל את הריבוע, נלקח צעד נוסף קדימה, לכיוון של גופים אמורפיים, בין אם שטוחים ומוטמעים במשטח ובין אם בעלי נפח, היוצרים עניין וממד פיסולי בחלל ו'שוברים' את הקו הישר.
היכולות הטכנולוגיות מאפשרות כיום לשלב תאורה במקומות שעד כה בלתי אפשרי היה לעשות זאת– במשטחים, ארונות, כורסאות, כסאות, ספסלים, מיטות, אגרטלים, טלוויזיות ועוד.

אין אפשרות לסכם את תחום התאורה העכשווית מבלי לציין את טביעת אצבעם של מעצבי על בתחום זה, שמעניקים לגופי תאורה את נופך היוקרה, התחכום  וה'שיק' שכולנו רוצים להתנאות בו מחד, ומאידך את האפשרות להצניע את מקורות המאור ולהתייחס אל האור כאל חומר, רק לאפקטים שהוא מייצר כמו, למשל, מפלי אור השוטפים את הקירות. אם כך ואם אחרת, מהפיכה טכנולוגית של ממש עוברת בתקופה זו על עולם התאורה, וזו, ככל הנראה, רק ראשיתה. יש למה לצפות. 

סושי – גוף תאורה ייחודי מבחינה חזותית, המשלב גם אלמנטים של תאורה ירוקה. עיצוב: אלון רזגור.

גופי תאורה סולאריים לגינות פרטיות

אילה בוגאי, המחלקה לעיצוב תעשייתי, המכון האקדמי טכנולוגי חולון.
   
אילה בוגאי, בוגרת טרייה של המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון (HIT) הציגה בפרויקט הסיום שלה סדרת גופי תאורה סולאריים לגינות פרטיות- סדרה שממחישה חיפוש אחר טכנולוגיה מתקדמת, המשתלב עם חיסכון אנרגטי ואינו ממעיט בחשיבות העיצוב. מאחר ומדובר על פרויקט של תאורת גינה, דגש רב ניתן לאינטואיטיביות השימוש וניוד האובייקטים, דוגמת עיצוב מחברים שאינם מצריכים שינוי קבוע בסביבה או קיבוע באמצעים נוספים, על מנת לאפשר ניוד קל בגינה בהתאם לשינויים החלים בה ולצורכי תאורה משתנים.

בנוסף, התכנון והעיצוב לסביבת החוץ הכתיבו יצירת גוף התאורה המסוגל להיות חשוף לפגיעות מזג אויר, לחות, וקרינת UV. כמקור אנרגיה השתמשה בוגאי בפאנלים סולאריים גמישים, הנמצאים בשוק מזה מספר שנים- פאנלים מבוססי סיליקון המאפשרים עיצוב משטחים קשתיים. מקור האור הוא הדור החדש של תאורת LED - HIGH POWER, שמספק עוצמת הארה גבוהה, אופציה לשילוב אופטיקה וטווח רחב של טמפרטורת צבע. התוצאה המרהיבה היא סדרת גופים הנדמים כחלק אינטגראלי של צמחיית הגינה, אותם ניתן ללפף על הענפים, לתקוע באדמה או להניח על השולחן.

מתוך מגזין בית ונוי 114: "במהירות האור"

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי

תגיות

אריחים Ecommerce Website Development