יורולוצ'ה 2009

חקר צורות וחומרים, טכנולוגיה מתקדמת ואתגר של מעצבים

מאת: מיה אור | צילום: | 03/04/2013
סמויים מהעין כשרק אורם מופץ רכות, או משתלשלים מהתקרה מנצנצים בזוהר קריסטלי, בקווי עיצוב גיאומטריים- מינימליסטיים או אורגניים ורכים, לחללי פנים או לסביבת החוץ - תערוכת התאורה הדו שנתית יורולוצ'ה, שהתקיימה במסגרת ובמקביל לתערוכת הרהיטים במילאנו וחגגה 25 שנה לקיומה, הייתה כתמיד חגיגה שהאירה-תרתי משמע- את חשיבותו העצומה של ממד האור בתחומי עיצוב ואדריכלות. 525 חברות, מהן 174 זרות מ-25 מדינות ברחבי העולם, נטלו חלק בתערוכה שהציגה תאורה טכנית / מקצועית, תאורה דקורטיבית ותאורת חוץ, וחשפה תעשייה פעילה מאד, אותה מובילים חקר צורות וחומרים, טכנולוגיה מתקדמת ואתגר של מעצבים.

 

יורולוצ'ה 2009 גילמה את מידת הפיתוח המושקעת בתחום, ואחריות יצרנית מודעת ומגויסת לטובת הרעיון האקולוגי. הכיוון הירוק, צו השעה של המציאות העכשווית, ועוד יותר מכך של תחום שמהותו מושתתת, למעשה, על צריכת אנרגיה, בא לידי ביטוי במשאבים שמשקיעות החברות היצרניות במטרה למצוא פתרונות יעילים להפחתתה תוך שמירה על תפוקת אור גבוהה. בתוך כך, נושאי הדגל העיקריים הם גופי הלד, שמאז הופעתם בזירה לא מפסיקים להוות אתגר עבור מעצבים וחברות, ויתרה מזאת - בניסיון "לבודד" איזה חידוש משמעותי שחל בשנים האחרונות בעולם העיצוב בכללותו, נראה כי בהחלט ניתן לייחסו למה שמכונה, ולא בכדי, "מהפכת הלד". שכן הגופים קטנים המתהדרים בשלל יתרונות של חיסכון, פליטת חום נמוכה, תוחלת חיים ארוכה, ואפשרות לשלב בכל גוף טכנולוגיית RGB להפקת צבעוניות כיד הדמיון הטובה, פרשו בפני מעצבים עולם חדש של אפשרויות ולא רק בתחום התאורה.


כך, למשל, מוצאים אותם משתלבים במדפי מטבח, באביזרים, בפריטי ריהוט, ואפילו בקערות ובפריטי נוי כאגרטלים, כשהם משווים לאובייקטים המוכרים ממד נוסף של הפתעה וחדשנות. יד הפיתוח בנושא זה עוד נטויה ובמלוא העוז, ואם בעת הופעתם נחשבו גופי הלד למספקי תאורת סימון, אווירה וליווי בשל עוצמת האור הקטנה, הרי שהיום כבר ניתן למצוא אותן בעוצמות ונצילות אור גבוהות יותר, המאפשרות לעשות בהם שימוש גם כמקור אור "עצמאי". במסגרת זו גופים רבים מעוצבים כיום על בסיס שימוש בגופי לד, ובכלל זה בתאורת חוץ, ושילובם נצפה גם בגופים איקוניים מוכרים שבמקור תוכננו עם נורות אחרות, ועתה במסגרת "אקו תאורה" הוצגו גם בגרסת לד. הנורות ככלל, הוא נושא בעל משמעות רבה בתעשיית האור, שמשקיעה רבות במציאת פתרונות שיעניקו הן את החיסכון המבוקש, והן את איכויות האור. בהמשך לכך נראו, למשל, גופים שעיצובם משלב יותר ממקור אור אחד, דוגמת לד והלוגן, תוך ניצול תכונותיו הטובות של כל מקור להשגת תוצאה אופטימאלית.

עם תפיסה רעיונית את האור כמהות שנועדה לשרת את החלל ומשתמשיו ולהעצים איכויות ארכיטקטוניות, יצירת אפקטים ואווירה היא שמובילה במידה רבה את ההתרחשות בתחום. במסגרת זו נצפו טכנולוגיות חכמות ומיני פיתוחים ופתרונות, המאפשרים שילוב תאורה שקועה תוך יצירת מראה הומוגני נקי, וכן גופים המשתלבים עם המשטח עליו הם מותקנים בקיר/תקרה ואפילו בפינות של מפגשי קירות, משל היו חלק בלתי נפרד מהם - סוג של הפתעה ממנה "נשפך" אור. אווירה כשם המשחק, מוצאת את ביטויה בגופים הכוללים בתוכם מקרנים ו"משרטטים" אימג'ים בסביבתם - טכנולוגיה שמקורה בתיאטרון, ולאחר שאומצה לשימוש בתחום עיצוב מקומות בילוי סללה עתה את דרכה גם לתאורה ביתית. קצה המקרן הינו סוג של "שיקופית" - פילם עם תמונה או לוחית מתכת (אלומיניום /נירוסטה) בה מוטבע חיתוך של דיגום רצוי - המוקרנת דרך עדשה ומייצרת חוויה של אור, צבע ותמונה. פיתוח מעניין אחר נועד לאפשר יצירת תרחישי אור משתנים גם בבית שאינו (ו/או טרם...) מצויד במערכת בית חכם: קובייה עצמאית קטנה המתפקדת כשלט רחוק להדלקת/כיבוי גופי התאורה, ובנוסף מצוידת בשבב זיכרון המאפשר לה "לתקשר" עם הגופים המצוידים בשבב תואם ולהכיל תרחישי אור משתנים. כל אחת מהדפנות מייצגת צבע ותרחיש אור שונה, וכשמקרבים את הקובייה לגוף התאורה, מסובבים אותה כך שהתרחיש המבוקש "ייקלט" ויתוכנת בזיכרונה.

 

אם בגופים הטכניים שולטות בעיקר המתכות, הרי שהגופים הדקורטיביים מייצגים מנעד רחב ביותר של חומרים, החל ממסורתיים כזכוכית, בד או מתכת, עבור דרך פלסטיק, נייר, סיליקון.. וכלה בחומרים כסיבי פחם, יריעות תרמופלסטיות, או אפילו קוריאן, וכך גם הצבעוניות, המשתנה בין גווני המתכות המאפיינים את העיצובים המינמליסטיים לגוונים עזים באחרים. למרות העושר החומרי, קשה היה להצביע על מגמה צורנית גורפת כזאת או אחרת- נראה שהכול הולך, וכמו בתערוכת הרהיטים גם כאן אפשר להיתקל בשמותיהם של מעצבים מובילים כמרסל וונדרס, פטרישיה אורקיולה, פיליפ סטארק, זהאא חדיד ואחרים. בתוך כך קווי העיצוב מגוונים, נעים מקווים נקיים, מעודנים ומינימליסטיים, עבור דרך קווים קלאסיים המתכתבים עם סגנונות משנים עברו; עיצובים אורגניים ואמופורפיים או קריצות של הומור; ועד גופים פיסוליים שנוכחותם בחלל הינה הרבה מעבר לאור שהם מפיצים, בבחינת אובייקט עיצובי של ממש. בכל מקרה, בין אם סמוי, מסתר ומוצנע מן העין ובין אם כמקור דומיננטי בחלל, בין אם בחלל פנים או בסביבת החוץ, במרחב ציבורי או בחלל הביתי, דבר אחד בטוח: בעולם בו היכולת הטכנולוגית מולידה חידושים, תחליפים וחיקויים חדשות לבקרים, לקסמו של האור ולתרומתו לעולם העיצוב והאדריכלות לא נולד כל תחליף, ותערוכת יורולוצ'ה הוכיחה היטב כי הוא אך הולך ומתעצם.


מתוך מגזין בית ונוי 108: " יורולוצ'ה 2009"

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי

תגיות

אריחים Ecommerce Website Development